فاطمهفاطمه، تا این لحظه: 12 سال و 7 ماه و 24 روز سن داره

بهترین هدیه زندگی

آموزش روخوانی و انگلیسی از کی و...

1391/9/27 13:00
نویسنده : مامان
439 بازدید
اشتراک گذاری

 

سلام

وقت داشته باشم به وبلاگ های مختلف سر می زنم. این بار با وبلاگ هیوا جون آشنا شدم که انگلیسی کار کرده بود و با کمک تراشه های الماس قادر به روخوانی شده بود. قبلا هم از مادران راجع به تراشه های الماس چیزهایی شنیده بودم. به سایت تراشه های الماس سر زدم و در حال مطالعه و پرسش و پاسخ از کارشناسان هستم راجع به آموزش انگلیسی و آموزش روخوانی فارسی که از چه سنی و به چه شکل و چگونه و.... باید کار شود.

 

دختر گلم پانزده ماهگیت مبارک. عزیزم یاد پارسال این روزها به خیر که روی زمین میخوابیدی و قدرت تحرک نداشتی. زیاد از خونه بیرون نمیرفتیم( حتی برف بازی نرفتیم) ولی این روزها مامانی صدایم میکنی و من به داشتنت می بالم. واژه_ واژه به گنجینه لغاتت می افزایی و شیرین و دلچسب تر میشوی. تصور آینده رو نمیتوانم داشته باشم که تا به کجا پیش میروی و تا چه حد عاشقت خواهم شد.چه کارهایی برای هم انجام خواهیم داد... دستم از نوشتن احساسم کم توان است ولی بدان که خوردنت، راه رفتنت، و واژه واژه هایت و سلامتیت و... هزاران مورد دیگر امیدم را به زندگی دو چندان میکند تویی که به پاهایم برای برداشتن گام های بلند قوت میدهی تویی که با آمدنت و بودنت در راس همه برنا مه های من و پدرت شده ه ای. تویی همه چیزمان همین وبس.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان علی
26 دی 91 1:59
و اما این پستت . اتفاقا من هم دو سه ماه پیش اونموقع که تصمیم گرفته بودم علی رو بذارم مهد (حالا شاید دلیلش رو برات بگم) به وبلاگ هیوا جان آشنا شدم . البته من با سرچ موضوع "مونتسوری " و مهد "جوانه ها" به وبش رسیدم و اتفاقا خیلی هم لذت بردم از مطالب و آموزشهای مفید ش. در مورد تراشه های الماس و آموزش رو خوانی من فکر می کنم زیر سه سال خیلی زوده حتی اگه این توانایی رو در بچه ببینیم بازم زوده . چون معتقدم عمیقا هم معتقدم که نبابد بازی های بچگانه کودکمون رو دست کم بگیریم و ایمان دارم که از خلال همین بازی های به ظاهر ساده و پیش پا افتاده، اون جهان رو به شیوه خودش کشف میکنه . بنظرت بچه ها چقد فرصت دارن که کودکی کنن؟ مثلا بچه ای که توی 4 سالگی (حالا نمی گم 6 سالگی) خوندن رو بلده خیلی از بچه ای که توی 2 سالگیخوندن رو یاد میگیره ، عقب میفته؟ اصلا مگه میدون مسابقه ست؟ مثلا همین ضحی بدون اینکه کسی باهاش کار کنه تمام زیرنویس های شبکه "هدهد" رو می خونه از بس دیده .یا لیبل های روی سی دی های خودش رو می خونه . پازل های +3 رو حل می کنه به راحتی پازلهای 40 قطعه ای رو . از دو سالگیش تمام اشکال هندسی رو بلد بود .خب بر مامان و باباش و همه ی ما مسلمه که اون مستعده یادگیری روخوانی فارسی هست . ولی ما هرگز سعی نکردیم اون رو به این سمت سوق بدیم حتی تشویقش هم نکردیم برای خوندن چون معتقدیم که نباید و دلیلی هم نداره ذهن بچه پر بشه ازین محفوظات. همه ی روانشناسا هم با هر گونه اموزش قبل از سه سالگی مخالفن. آموزشها همه باید به صورت نمایشی و جنبه بازی داشته باشه که ذهن کودک خسته و درگیر نشه. در عوض همیشه براش کتاب خوندیم . پا به پاش بازی کردیم و توی همه ی خاله بازی هاش به نوعی شریک شدیم. خیلی زود ضحی رو با مقوله رنگ اشنا کردیم و با توجه به اینکه دختری بود که خوشبختانه از یکسالگی به بعد هیچ چیزی رو به دهنش نمیبرد ( برعکس علی)و البته توی این زمینه سلیمه خیلی خیلی براش وقت گذاشت. مامانش که باهاش حمام می رفت و با رنگای انگشتی تمام کاشی ها و کف حموم و رنگ می کردن بعد کم کم مدادرنگی . حالا هم که گچ پاستل و مداد رنگی و ماژیک راندو و آبرنگ و خمیر مجسمه سازی. اینهمه پرحرفی کردم که بگم مراقب کودکی فاطمه ت باش و تمرکزت رو بذار رو ی حسهای دیگه ش . طبق اولین قوانین "مونتسوری" کودک اول باید هنر درست زندگی کردن رو یاد بگیره.من خودم کارتهای "باما" رو که برای علی گرفتم اصلا و ابدا به منظور آموزش روخوانی نرفتم جلو. صرفا بخاطر سی دی و قطع و اندازه کارتها بود همین. ، من همواره توی تصمیم گیریام به قلب خودم رجوع کردم و اگر به چیزی ایمان پیدا کنم، تقریبا محاله که کسی بتونه نظرم رو برگردونه مگر این که علمی و منطقی بتونه متقاعدم کنه . با شناختی که ازت دارم میدونم که شباهتهای رفتاری زیادی با هم داریم و باز هم می دونم که بی گدار به آب نمی زنی . ولی در مورد زبان دوم ، من فکر می کنم بعد از دو سالگی یعنی وقتی که کودک درک کاملی از زبان مادریش پیدا می کنه و وقتی که به این درک برسه که معادل هر لغت توی زبان دیگه چه معنایی داره به نظرم زمان خوبیه ...امیدوارم به نتایج خوب و درستی برسی ....و فراموش نکنیم که کودکی بچه ها مون رو نباید فدای ارزوهای خودمون بکنیم . موفق باشی عزیزم

سلامممنون که وقت گذاشتی همین این چیزهایی که فرمایش کردی بستگی به توانایی فردی هر کودک دارد
به وبلاگ کیان دوست فاطمه سر بزن الان دوساله شده و 70 کلمه انگلیسی بلده و اصلا مجبور نشده خودش از مامانش خواسته و مامانشم گفته قدرت حافظه داشته و حفظ شده. پس به نظر من تعیین سن دقیق برای همه بچه ها به طور یکسان برای یادگیری اصلا کار صحیحی نیست باید بر طبق شناختی که از کودکمان داریم و توانایاش جلو بریم.
و... ببخشید بحث در ادامه صحبت های ارزشمندتون زیاد دارم و وقت کم ان شالله فیس تو فیس عزیزم
ضحی باهوش و علی ملق زنو ببوس

سليمه
26 دی 91 11:24
سلام عزيزم خيلي وقته سر نزدم ببخشيد . يه گذري زدم به وبلاگ و خيلي گذرا عناوين مطالب رو خوندم . ان شالله سر فرصت ميام همه رو مي خونم. بعضي از عكسا برام باز نشد. الان دارم از محل كارم كامنت ميذارم. در مورد آموزش زبان DVD هاي بيبي انيشتين(Baby Einstein) و همينطور Your baby can read عاليه هم تصاويرش شاد و جذابه و هم موزيكش كلاسيك و استاندارد و ملايمه . من ازونجايي كه علاقه زيادي به موسيقي دارم هميشه به موزيك هاي پس زمينه خيلي توجه مي كنم موزيك Mozart واقعا عاليه براي آرامش . به نظر من با توجه به دامنه وسيع لغات فاطمه جون از الان اين سي دي هارو واسش بذار تا به گوشش آشنا باشه ولي آموزش رو بذار براي وقتي كه آمادگيش رو پيدا كنه . اينو البته خودِ مامانا بهتر متوجه ميشن مخصوصا مامان تيزبيني مث تو خودش بهتر ميفهمه كه از چه زماني شروع كنه . بنظرم به محضي كه بتونه جمله بندي كنه يعني تا حدوي مفهوم زبان رو درك كرده . ولي براي آموزش روخواني فارسي اصلا اصلا اصلا عجله نكن بچه بايد كودكي كنه و ديگر هيچ!!! مي بوسمت .بازم ميام... بوس بوس(آيكون هام فعال نيستن نمي دونم چرا؟)


سلام گلم پخش موزیک کودکانه وشاد جزئ برنامه روزانمونه البته صوتی.
البته از پیشنهادت کمال تشکر دارم واسش سی دی زبان دیگری تهیه کردم زبان اصلی و روزانه پخش میکنم تا بشنوه.
ممنون گلم..